Ljevnaić za Infokop: Kvalitet staza i potrebe skijaša prioritet Skijališta Srbije

05. 03. 2013.

“Glavni prioritet Skijališta Srbije je kvalitet staza, bezbednost instalacija i skijaša i osluškivanje potreba korisnika skijališta”, izjavio je generalni direktor Skijališta Srbije Dejan Ljevnaić odgovarajući na pitanja korisnika web portal Infokop.net. Za sve ljubitelje zimskih sportova, prenosimo intervju sa ovog portala. 

Pitanja vezana za staze i žičare:

1. Planira li se pravljenje ski puta od Pančića do Krčmara kao neko prelazno rešenje dok se ne izgradi nova žičara na Krčmaru?

Takav ski put nije moguć, jer se pomenuta lokacija nalazi u Prvoj zoni zaštite prirode u kojoj nisu dozvoljeni bilo kakvi radovi, dok je seča šume strogo zabranjena. 

2. Kada se realno može očekivati izgradnja gondole iz Brzeća?

Potpisan je Memorandum o razumevanju sa italijanskom kompanijom Leitner o izgradnji gondole od Brzeća do ski centra Kopaonik. U pitanju je javno-privatno parterstvo, a projekt bi trebalo da bude završen do kraja sledeće godine.

3. Kada ce biti izgrađena nova žičara na Krčmaru?

Ova žičara je želja velikog broja skijaša. Investicija je predviđena za sezonu 2013/14 i u planu je izgradnja šestosedne žičare sa haubom.


4. Da li je moguće ubrzati žičaru na Sunčanoj dolini?

Sunčanu dolinu koristi veliki broj skijaša početnika. Njena maksimalna brzina je 2,6 m/s, ali je brzina vožnje smanjena na 2,3 m/s upravo zbog početnika kako ne bi dolazilo do problema prilikom ulaska i izlaska sa žičare. 

5. Postoji li mogućnost da se mali ostatak starih žičara (misli se na stari jednosed ili Krčmar i Bele reke) sačuvaju (izuzev same sajle) jel su oni posebna atrakcija za turiste i divno je kada se neki od starih turista podsete starih dana – u stranim ski centrima postoje ovaki muzejski primerci?

Stare žičare, koje su zamenjene novim, su uglavnom date na korišćenje manjim skijalištima, kao što je to slučaj sa Besnom kobilom ili Crnim vrhom kod Bora. Postoji mogućnost da se žičara Bela reka zadrži kao eksponat ukoliko ne bude bila potrebnija nekom drugom skijalištu. 

6. Da li se radi nešto po pitanju postojećih staza za lang lauf (nordijsko trčanje) u Crvenim barama?

Korisnik zemljišta na lokalitetu Crvene bare je Vojska Srbije, pa smo zbog toga ograničeni po pitanju korišćenja tog prostora. Skijališta Srbije su za sve ljubitelje lang laufa napravili novu stazu, dužine od 5 km, koja se prostire između žičara Karaman greben i Mali Karaman.

7. Kada je planirana izgradnja žičare od Vikend naselja ka centru i da li postoji mogućnost da se prema Treski makar prokrči staza bez žice, a koja bi se tabala?

Prema  Prostornom planu  predviđena je žičara  sa pretećim stazama od Vikend naselja do centra skijališta, izgradnju žičare prati i izgranja staza. Još uvek ne možemo precizno reći u kojoj godini će se graditi, ali je ovaj projekat svakako na listi prioriteta Skijališta Srbije u narednim godinama. 

8. Zašto Snow Park ne radi do sredine Januara? Zašto su pravila u istom takva kakva su: dok jedan ne završi ceo park drugi ne sme da krene...?

Pažljivo slušamo predloge i sugestije korisnika naših usluga. Potrudili smo se da maksimalno prilagodimo pravila željama skijaša i bordera, a da se pri tom ne ugrožava bezbednost svih korisnika Snow parka. Od ove sezone, vođenje Snow parka preuzela eksterna kompanija specijalizovana za ovu vrstu posla, te i dinamika rada parka zavisi od njih.

9. Kada će SS izgraditi toalete na stazama sa svim potrebnim uslovima za takvu vrstu "ski" objekta: grejanje, protivklizni podovi, police i konzole za odlaganje kabaste ski opreme dok ste u toaletu?

Mobilni toaleti su postavljeni na ski stazama na početku sezone.

10. Da li je moguće trasirati stazu gde se završavaju Kneževske bare pa sve do Duboke 2?

Prema Prostornom  planu predviđena je staza koja bi se prostirala od polaza do izlaza Duboke 2, ali ovim planovima nije predviđeno da staza ide preko polazne stanice Kneževskih bara.

11. Da li će Struga biti osposobljenja za skijanje i kada?

Najveći problem ove staze su nerešeni imovinsko-pravni odnosi. Nadamo se da će se pronaći rešenje i za osposobljavanje ove staze.

12. Zasto se ne pokrene inicijativa da se neke staze u danima kada pada ili padne veći sneg uopšte ne sređuju već da se tu skija bez bojazni od skijanja van staza i skijaja po dubokom snegu?

Jedna takva staza je već urađena na Gobelji. To je za sada prva free ride staza u ski centru Kopaonik. Trudićemo se da za naredne sezone pripremimo još ovakvih zona u skijalištu.

13. Zašto se ne postave table koje daju info gde je langlauf staza?

Signalizacija je urađena i postavljena. Nalazi se na mestu gde je nova staza dužine od 5 km za langlauf. 

14. Da li razmatrate inicijativu infoKOP-a, da se sredstva preusmere na Gvozdac i Ledenicu, a da se odloži šestosed na Malom Karamanu?

U planu je postavljanje šestoseda na lokaciji Gvozdac.

15. Kada će se proseći nove staze koje su definisane Master planom, a koje su pokrivene postojećim vertikalnim transportom (preko 10km staza).

Skijališta Srbije nastoji da u skladu sa važećom planskom dokumentacijom unapredi ski centar Kopaonik I skijašima pruži sve veći komoditet na stazama, a samim tim I bezbednost. U tom pravcu ćemo I nastaviti u narednim godinama, I nadamo se da ćemo skijašima omogućiti još novih staza.

Pitanja vezana za ski karte:

1. Postoji li mogućnost da cena ski passa bude jeftinija uz ograničenje broja staza? „Light ski pass“?

S obzirom da nam cenovnik, cenovni periodi i grupe prate evropske ski centre i da postoje manja odstupanja u zavisnosti od veličine ski centra, Skijališta Srbije razmatra i tu mogućnost, kako bi ski karta bila pristupačna i onima koji koriste samo organičen broj određenih staza. 

2. Da li će biti pojeftinjenja ski pass u martu, recimo od ponedeljka do četvrtka (slična akcija je bila i tokom prošle sezone)? Da li ce kao i prošle godine od 20. februara biti 50% popusta na trodnevni i četvorodnevni ski pas i da li je moguće u tom periodu omogućiti 50% popust na sedmodnevni ski pas?

Popusti u takvoj formu neće biti, ali smo spremili drugi vid promocija. Više informacija možete naći na sajtu Skijališta Srbije (www.skijalistasrbije.rs) nakon završetka Ženske nedelje. 
 
3. Šta je potrebno učenicima srednjih škola iz Raške/Brusa da bi uzeli besplatan ski pass na Kopaoniku? Molim vas da detaljno pojasnite proceduru i trajanje ski pass-a.

Ugovorom je omogućeno da svi đaci osnovnih i srednjih škola  sa prostora ovih opština imaju jedan radni dan besplatno skijanje u ski centru Kopaonik. Prevoz i koji dan će iskoristiti za skijanje određuje opština u saradnji sa školom. U pitanju su organizovani dolasci.

4. Zašto je cena ski pasa na kraju sezone skoro ista kao i u januaru i februaru? Zašto se u periodima slabe posećenosti ne diferenciraju cene?

Cene su podeljene u cenovne periode koji su određeni na osnovu analiza posećenosti. U odgovarajućim periodima imamo cenovne popuste za određene ciljne grupe.

5. Da li će vlasnici ski karata moći da imaju uvid, putem interneta, u kapije koje su prošli sa ski-katom i time imaju pregled svojih skijaških dana?

Za sada još uvek nije moguća ova opcija. U budućnosti, što da ne. 

6. Kako se formiraju cene za ski pass i zašto cenovnik kasni  svake godine i bude objavljen na samom početku sezone?

Cenovnik je kasnio sa usvajanjem samo ove godine, zbog formiranja vlade. Prethodnih godina je cenovnik za zimsku sezonu bio usvojen već u junu mesecu. Kao i prethodnih godina i ove je cenovnik bio spreman, ali se čekalo formiranje Vlade, pa je samim tim i njegovo usvajanje usledilo kasno. S obzirom da je Javno preduzeće Skijališta Srbije osnovano od strane Vlade Republike Srbije, sve odluke, pa i sam cenovnik, moraju biti verifokovane od strane osnivača. 

7. Zašto studenti nemaju veći popust na cenu ski pasa?

Studenti imaju popust na cenu ski karata i predviđen je cenovnikom. Svi student koji su vlasnici ISIC i EURO26 kartice imaju 10% popusta na cene svih ski karata u svim cenovnim periodima. 

Pitanja vezana za akumulacije:

1. Kakvo je stanje sa akumulacijama ove sezone?

U ski centru Kopaonik postoje tri akumulacije, Mali Karaman, Duboka 2 dotoka 35 l/s i Crvene bare dotoka 45 l/s.

2. Kada će i na kojim lokacijama da se proširi kapacitet akumulacija?

Kapaciteti akumulacija će biti prošireni u skladu sa potrebama skijališta i važećom planskom dokumentacijom. 

3. Da li je tačno da je dotok vode u akomulacije mali i da su pumpe slabo dimenzionisane?

Ne, ova informacija nije tačna.

4. Da li je urađena analiza klime na Kopaoniku i mogućnost osnežavanja? Npr. da li je moguće osnežiti Bele reke skroz do podnožja?

Za pravljenje veštačkog snega potrebno je da temperatura vlažnog termometra bude -3,5 stepena. Čim se stvore ti uslovi, moguće je osnežavati sve staze. 

5. Možete li do sledeće sezone da napravite sistem za veštačko osnežavanje i na Belim rekama i da počnu čišćenja trase na njima.

Trasa se čisti svake godine. Čim se steknu uslovi ove staze će biti osnežene. Nadamo se za najviše dve sezone.

Pitanja vezana za uređenje staza:

1. U koje vreme se tabaju staze i zašto tada (kako se uopšte bira termin)?

Tabanje staza počinje kada se završi radno vreme ski centra i kada na stazama nema skijaša. Kao i u svetskim ski centrima, izvođenje specijalne mehanizacije je zabranjeno u toku rada skijališta zbog same bezbednosti skijaša. Staze se tabaju tokom cele noći, do samog početka rada skijališta.

2. Koliko prosečno torši goriva jedan tabač dnevno odnosno koliko goriva se troši u proseku dnevno

U proseku u toku obrade staza, jedan tabač potroši između 150 i 200 litara nafte.

3. Da li se vrši obuka vozača i ako da gde, koliko radnika Skijališta u proseku dnevno učestvuje u procesu sređivanja staza?

Pred početak zimske sezone, u ski centru Kopaonik vozače tabača obučavali su treneri iz Kesborera. Svake godine Skijališta Srbije šalje određeni broj ljudi na obuku u trening kampove. Ove godine je urađena obuka vozača za tabač sa vitlom.

4. Kolika je minimalna visina snega da bi staza mogla da se taba?

Potrebno je da na stazama ima minimum 30 centimetara snega kako bi tabač mogao da počne sa tabanjem staza.

5. Gde su sve postavljeni novi nosači za nov tabač sa vitlom?

Nosači su postavljeni na stazama Crna Duboka, Krčmar, Bela reka 2, Gvozdac i Ledenice. Gobelja se taba tako što se tabač sa vitlom veže za drugi tabač.

6. Koji su najbolji vremenski uslovi, a koji najgori za trajnost staza (meteorološki uslovi, kvalitet snega)?

Najbolji vremenski uslovi su što niža temperature i blagi severni vetar, dok su najlošiji jak južni vetar, visoka vlažnost, oblačnost i temperatura iznad nule.

7. Ako se koristi veštački sneg, da li ima razlike u terminima uređenja staza i načinu uređenja staza

Kada se pravi veštački sneg, staze se uređuju kasnije. Sam princip uređenja je isti, odnosno sneg se ravnomerno raspoređuje po stazi i prelazi tabačem kako bi staza bila dobro ispeglana i bez neravnina.

8. Koja je najbolja podloga (prirodan, sneg, veštački ili mešavina)?

Najlakša za održavanje je staza sa veštačkim snegom, jer je tada staza tvrđa i teže se razbija. Ukoliko je na stazi samo prirodan sneg i to sveže utaban, staza je meka i lakše se razbija, pa se i hupseri brže prave. 

9. Koliko letnje uređenje staza i letnja drenaža staza čini lakše uređenje staza i da li se ista radi?

Letnje održavanje staza je jako bitno. Gotovo kao i zimsko uređenje. U toku leta sa staze se uklanja sve što bi moglo da oteža održavanja staza zimi, počevši od kamenja, do ostalih predmeta na stazi. Takođe, drenažni kanali su jako bitni, jer odvode vodu koja izvire u šumama ili na samoj stazi, pa se tako leti sprečavaju klizišta, a zimi pravljenje ledenih ploča.  

Ostala pitanja:

1. Hoce li biti privatizacije Skijališta?

Nema govora o privatizaciji preduzeća niti je u planu.

2. Žašto skijalište svake godine menja više od polovine zaposlenih?

Ova informacija nije tačna. Moguća je promena radnika na privremenim i povremenim poslovima, odnosno sezonskih radnika koji se angažuju za potrebe zimske sezone. 

3. Da li ste razmisljali o nekom ski-busu na relaciji vikend naselje centar?

Jesmo i u planu je nabavka vozila za ovu namenu.

4. Da li postoji šansa da se na različitim žicama pušta različita muzička podloga?

Na žalost ne može se puštati različita muzika na različitim žičarama. Tehnički nije izvodljivo. 

5. Zbog čega skijališta Srbije, kao JP koje upravlja najvećim skijalištima u našoj zemlji, nije u saradnji sa skijaškim savezom Srbije pristupilo organizaciji svetskog dana snega?

Skijališta Srbije su dala svoj doprinos Svetskom danu snega (20. januar) organizacijom Porodične nedelje u svim ski centrima od 20. do 27. januara, gde je obezbeđen niz povoljnosti za porodice.

Mi smo otvoreni i dostupni za saradnju sa svakom organizacijom koja radi na afirmaciji skijanja i zimskih sportova. Pored modernizacije ski centara i unapređenje rada i konkurentnosti, naš cilj je i stvaranje srpskih skijaških šampiona. Naravno, za svaku aktivnost potrebni su partneri. Skijališta Srbije će nastaviti sa inciijativama i nadamo se da će i ostale organizacije prepoznati dobar duh našeg poslovanja.  

6. Organizacija manifestacije kao nekim stranim ski centrima ,,skijanje na suncu" gde bi skijasi mogli da skijaju u kupaćim kostimima? :)

Zanimljiva ideja. Ukoliko ima zainteresovanih za razradu ovakve ideje, tu smo da podržimo. Ide u prilog afirmaciji srpskih ski centara.

7. Kada će Kopaonik dobiti neku ozbilju FIS trku?

Pokrenuli smo inicijativu kod Skijaškog saveza i Međunarodne skijaške federacije. Nadamo se uskoro.

8. Planira li se izgradnja parkinga u centru i na Sunčanoj dolini?

Izgradnja parkinga u ski centru je predviđena planskom dokumentacijom, važećim Planom detaljne regulacije (PDR) Suvo rudište, kao i novim PDR-om Suvo rudište koji je u fazi usvajanja. Izgradnja parkinga na Sunčanoj dolini je predviđena PDR-om Bačište-Sunčana dolina, međutim PDR još nije stupio na snagu.

9. Znam da vi niste odgovorni za "lopatare" ali zašto bar ne pokrenete akciju za rešavanje tog problema jer on svakako utiče na vaše poslovanje.

Činimo sve da iz ski centra uklonimo svaku aktivnost koja ruži ugled Kopaonika, pa tako i lopatare. Iako zaista nisu u našoj nadležnosti, u koordinaciji sa turističkim subjektima na ovoj planini svakodnevnim akcijama pokušavamo da suzbijemo njihovu pojavu. 

10. Kakva je saradnja Skijališta i opština Raška i Brus?

Skijališta Srbije sarađuju sa svima koji su važni za dobro funkcionisanje turističkog centra Kopaonik. Odličnu saradnju imamo sa lokalnom samoupravom, ali i sa ugostiteljima, hotelijerima i svim ostalim relevantnim turističkim subjektima, bez čije koordinacije i doprinosa usluga koju pružamo ne bi bila kompletna. Svake godine iniciramo i organizujemo koordinacione sastanke kako bi svaka zimska sezona protekla u najboljem redu. Nastavićemo borbu da ostvarimo naš cilj, a to je da Kopaonik postane zaista svetski poznat ski centar. Takođe, nadamo se organizaciji Svetskog kupa.

11. Zašto je zabranjeno skijanje van uređenih staza?

Skijanje van obeleženih staza je jako opasno i Zakon o javnim skijalištima reguliše i dozvoljava vožnju skija i borda samo na obeleženim ski stazama (član 4, stav 3).

Takođe, propisano je i da skijaš ili border svakom vožnjom na neobezbeđenim stazama i van skijaških staza vozi na sopstveni rizik. S obzirom da imamo iskustva sa veoma opasnim povredama, ovakva vožnja je u našim ski centrima zabranjena i svima koji se ne pridržavaju ovog, biće oduzeta ski karta. Ovu informaciju dobijate prilikom kupovine ski karata, nalazi se u ski informatoru u okviru Pravila ponašanja na skijalištu, tačka 14 i vidno je istaknuta na prodajnim mestima.

Ova zabrana je uvedena prvenstveno i isključivo zbog bezbednosti skijaša, jer iz iskustva od prethodnih godina, znamo koliko je to opasano i kakve povrede su usledile nakon takvog neodgovornog ponašanja, kao i kakvi prirodni i vremenski uslovi mogu da vladaju na skijalištu (na primer lavina koju smo pre par godina imali na Gobelji).

Iz Skijališta Srbije će uskoro biti pokrenuta inicijativa za promenu Zakona o javnim skijalištima, kako bi bile usaglašene potrebe skijaša, redovno funkcionisanje i kontinuirano uspostavljanje reda na stazama. Zbog potrebe i želje velikog broja skijaša, ove godine je napravljena free ride staza, koja se ne taba. Svakako ćemo se truditi da svima obezbedimo maksimalno uživanje u ovom sportu u skladu sa mogućnostima i trenutnim ovlašćenjima.